تایپوگرافی و لوگو اسم و شرکت آریادنه

تلفن تماس :

09124459406

  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. علوم ارتباطات
  6. /
  7. ایجاد خودآگاهی در کارکنان...

ایجاد خودآگاهی در کارکنان سازمان و افزایش آن

مساله ایجاد خودآگاهی در کارکنان سازمان و افزایش آن با به کارگیری نظریه‌های اقناعی را می توان با اشاره به مباحث ارتباطات سازمانی بررسی کرد. اینکه چگونه با به کار گیری نظریه های اقناعی، روندی را در سازمان ایجاد کنیم که افراد به شناخت از خود و وظایفشان برسند و بهره وری بالاتری برای سازمان داشته باشند.

مثلا با افزایش خودآکاهی از وظایفشان، به صورت خودجوش و نه به شکل تشویقی و انگیزشی یا تنبیهی وظایفشان را انجام دهند. این خودآگاهی می تواند درباره ویژگی های شخصیتی و تخصصی افراد نیز باشد که هر شخص بر اساس شرایط و علایق خود در چه بخشی موفق تر عمل می کند.

دوست دارید در این زمینه بیشتر بدانید مثل همیشه با ما همراه باشید.

ارتباطات سازمانی و ایجاد خودآگاهی در کارکنان سازمان

ارتباطات سازمانی به فرآیند تبادل اطلاعات، ایده‌ها، نظرات و دستورات بین اعضای یک سازمان یا بخش‌های مختلف آن اطلاق می‌شود. این ارتباطات می‌تواند به صورت داخلی بین اعضای یک سازمان یا به صورت خارجی با مشتریان، تامین‌کنندگان، شرکا و … صورت گیرد. ارتباطات سازمانی عنصر بسیار مهمی در موفقیت و عملکرد یک سازمان و روابط عمومی آن دارد؛ زیرا این فرآیند باعث انتقال اطلاعات و دانش، ایجاد هماهنگی و تعامل میان اعضا، افزایش رضایتمندی و مشارکت اعضا، تسهیل فرآیندهای تصمیم‌گیری، حل اختلافات و ایجاد ارتباطات سازنده با مخاطبان خارجی می‌شود.

سازمان‌ها برای بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری، به مدیریت کارآمد ارتباطات سازمانی نیاز دارند و برای این امر از روش های مختلف مانند به کارگیری نظریه های اقناعی استفاده می کنند. نقش روابط عمومی در سازمان‌ها و در ارتباطات درون سازمانی حائز اهمیت است و می‌تواند منجر به ایجاد خودآگاهی در کارکنان شود. اقناع یکی از روش‌های موثر به کارگرفته شده توسط روابط عمومی برای افزایش خودآگاهی است.

اقناع در روابط عمومی

اقناع، یکی از اساسی ترین فعالیت های روابط عمومی و از زیر مجموعه های نظریه های ارتباطات جمعی است. تا حدی که میلر، روابط عمومی را برابر با پیام های اقناعی می داند و معتقد است اقناع و روابط عمومی دو روی یک سکه هستند که تمایز و نزدیکی بسیاری باهم دارند. هرچند نظرات مخالفی نیز وجود دارد؛ برای مثال گرونیک اقناع را یک نوع از انواع پیام ها می داند که روابط عمومی می تواند از آن استفاده کند و بر درک متقابل در کنار اقناع به عنوان دیگر روش های ارتباطی تاکید دارد.

چه روابط عمومی را اقناع بدانیم و چه اقناع را بخش محدودی از روابط عمومی بدانیم. آنچه مهم است تاثیر و کابرد روش های اقناعی است. روابط عمومی ها اغلب از روش های اقناع برای تاثیر بر مخاطبین هدف خود و ارتباطات بیرون سازمانی استفاده می کنند. اما اقناع می تواند در ارتباطات درون سازمانی نیز نقش پررنگی داشته باشد.

از آنجایی که فرایندهای اقناعی باعث تغییر نگرش ها می شود.  با استفاده از تکنیک های اقناعی می توان ارزش ها و اهداف سازمان را در کارکنان نهادینه کرد به طوری که تمایل و انگیزه درونی برای انجام وظایف خود داشته باشند.

می توان گفت اقناع غایت هر ارتباط است. ارتباط موفق و موثر آن گونه ارتباطی است که نتیجه دلخواه یعنی اقناع را به دنبال داشته باشد. روابط عمومی ها بیش از همه فعالان ارتباطی به دنبال تحقق این امر هستند. اقناع عبارت است از تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطبین به پذیرش موضوع و خواسته­ای به وسیله ارائه مناسب اطلاعات مربوط .

راهکارهایی برای ایجاد خودآگاهی در کارکنان سازمان و افزایش آن

با به کارگیری نظریه اقناعی، می‌توان خودآگاهی کارکنان را افزایش داد و آن‌ها را به انجام اقدامات مورد نظر سازمان اقناع کرد. برای ایجاد خودآگاهی در کارکنان سازمان و افزایش آن با استفاده از نظریه‌های اقناع، علاوه بر موارد اصلی که تا اینجا اشاره شد؛ می‌توان به روش‌های مختلف دیگری از جمله موارد زیر رجوع کرد:

  1. استفاده از اصول نظریه اقناع: از اصول و روش‌های مختلف نظریه اقناع مانند استفاده از احساسات، استفاده از منطق و استفاده از اعتبار و اعتماد استفاده کنید تا پیام خود را به کارکنان منتقل کنید.
  2. ارائه اطلاعات و داده‌های مفید: با ارائه اطلاعات مربوط و داده‌های قابل اعتماد، کارکنان را به دیدن و درک وضعیت فعلی و ضرورت تغییر تشویق کنید. برای ایجاد خودآگاهی در کارکنان، باید اطلاعات دقیق و کافی و قابل فهم و ساده در مورد هدف‌ها، استراتژی‌ها و نتایج مورد انتظار ارائه شود.
  3. ارتقاء توانمندی‌های فردی: با ارائه آموزش‌ها، کارگاه‌ها و فرصت‌های آموزشی، می‌توانید خودآگاهی کارکنان را افزایش دهید و آن‌ها را به دیدن نقاط قوت و ضعف خود ترغیب کنید.
  4. تلاش برای شناخت هدف: با ارائه هدف‌های روشن و معنی‌دار و تشویق کارکنان برای دستیابی به آن‌ها، خودآگاهی و انگیزه آن‌ها را افزایش دهید. ضروری است که هدف‌های مشترکی بین سازمان و کارکنان تعریف شود.
  5. استفاده از مدل‌ها و الگوهای موفق: با معرفی مدل‌ها و الگوهای موفق در حوزه خود، کارکنان را به تقلید از رفتارها و روش‌های کارآمد ترغیب کنید.

6.. ارائه پاداش و تشویق: می‌توان از پاداش‌ها و تشویق‌ها استفاده کنید. این پاداش‌هایی مانند افزایش حقوق، ارتقا شغلی، مسافرت و…. برای افزایش خودآگاهی کارکنان استفاده کرد.

  1. استفاده از ابزارها: برای به کار گیری نظریه‌های اقناعی به منظور ایجاد خودآگاهی کارکنان سازمان، باید از ابزارهایی مانند کارگاه آموزش و ضمن خدمت، طرح های تشویقی، ارائه بازخورد، درخواست گزارش، ارائه انتشارات مرتبط، به کارگیری شبکه های اجتماعی و رسانه های درون سازمانی و برون سازمانی و … استفاده کرد.

با توجه به شرایط و مخاطبان خود، می‌توانید از یک یا ترکیبی از این روش‌های اقناعی برای ایجاد خودآگاهی در کارکنان سازمان استفاده کنید.

چارچوب نظری درباره اقناع

بدنه نظریه روابط عمومی که به دنبال یافتن ابزارهای موجود برای اقناع بدون استفاده از چارچوب بلاغی است، نظریه اقناع نامیده می‌شود. روابط عمومی، علاقه به نظریه اقناع را با سایر زمینه‌های ارتباطات، روان‌شناسی اجتماعی، بازاریابی، علوم سیاسی و بسیاری از حوزه‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد.

ارتباط اقناع‌آمیز “تلاشی برای شکل دادن، تغییر و یا تقویت ادراک، عاطفه (احساسات)، شناخت (تفکر) و یا رفتار است” که در بسیاری از فعالیت‌های روابط عمومی نقش محوری دارد.. (Pfau & Wan 2006: 102).

کاربرد نظریه‌های اقناع مانند درگیری و پردازش اطلاعات، نظریه روابط عمومی را تقویت می‌کند. برای مثال، یکی از راه ها، ایجاد مقاومت در برابر اقناع است. روابط عمومی، قبل از اینکه مردم پیام اقناع‌آمیز دیگری بشنوند، با آنها ارتباط برقرار می‌کند تا آنها را در مقابل تأثیر پیام آینده واکسینه کند (Pfau & Wan 2006). در روش حمایتی، به روابط عمومی که قبلاً با سازمان موافق بوده است، استدلال‌های اضافی برای حمایت از آن موقعیت داده می‌شود. در روش رد کننده، مردم ابتدا استدلال‌های مخالف از طرف دیگر را می‌شنوند و سپس رد آن استدلال‌ها را می‌شنوند.

نقش اقناع در روابط عمومی باعث بحث‌ و جدل شده است که آیا این حرفه باید بر اساس یک مدل غیر متقارن یک طرفه اقناع‌آمیز یا یک مدل متقارن دو طرفه غیر اقناع‌آمیز عمل کند. به عنوان مثال، گرونیک استدلال می‌کنند که مدل متقارن آنها از ارتباط به طور ذاتی برتر است زیرا دستکاری کننده نیست. طبق این نظر، هدف اصلی روابط عمومی درک است نه اقناع. صرف نظر از اینکه یک متخصص کدام مدل را دوست دارد، اقناع ذاتی فعالیت‌های روابط عمومی است که بر مخاطبان متمرکز است.

الگوهای مشارکت در اقناع

ساختن ارتباطات با افراد چه در فضای کسب‌وکارهای حضوری و چه در بستر مجازی و برای کسب‌وکارهای آنلاین امری حیاتی است؛ فرقی نمی‌کند که شما روی برند شخصیتان کار می‌کنید یا دارای یک تیم و شرکت هستید؛ درهرحال ایجاد ارتباط با کسب‌وکارهای موفق در حوزه کاری‌تان می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

به این شیوه افراد خود تمایل پیدا می‌کنند که در محتوایشان به شما لینک بدهند؛ و حتی شما می‌توانید در عالم دوستی و رفاقت از آنها بخواهید تا موقعیتی فراهم کنند که به یکدیگر لینک بدهید و به رشد و توسعه شما کمک کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید !
طراحی وبسایت یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکارها است. یک وبسایت حرفه‌ای می‌تواند نقش حیاتی...
پشتیبانی و نگهداری وبسایت از جمله عوامل کلیدی برای حفظ عملکرد بهینه و ارائه تجربه...
داشتن یک وبسایت بدون بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) مانند داشتن یک فروشگاه در یک...
تولید محتوا و بازاریابی محتوا از مهم‌ترین ابزارهای جذب و نگه‌داشت مخاطبان هستند. محتوا نه...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *